صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 19:36   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  ۶۳ درصد داوطلبان کنکور در لرستان دختران هستند
  بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  ۵۸درصد داوطلبان کنکور در قرچک متقاضی آزمون دانشگاه فرهنگیان هستند
  خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  چند بار باید دستان خود را بشویید؟
  عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد
  تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید
  ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 79922صفحه نخست » گزارشچهارشنبه، 21 شهریور 1397 - 08:40
فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  

اراضی کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شوند با مداخله کارگروه بهداشت، جهاد کشاورزی و محیط زیست منهدم می شوند.

به گزارش خوزنا و به نقل از پایگاه خبری دیارکارون: فاضلاب ها مملو از ترکیبات بیماریزا، باکتری و ویروس ها، انگل ها، گازها و محلول هایی همچون آمونیاک، سولفات هیدروژن و سموم مهلک هستند.
خطر ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک شناخته و ناشناخته را افزایش می‌دهد؛ گذشته از این ها فاضلاب بیمارستانی که در حوالی شهرها و در کنار اراضی تخلیه می‌شود برای چرای دام استفاده و خطرات را دو چندان می‌کند چون علاوه بر انواع عفونت‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا اجسام و وسیله‌های تیز و برنده‌ای مانند تیغ جراحی یا سرسوزن در لابه‌لای این زباله‌ها خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به دام‌ها وارد می کند.

فاضلاب‌های شهری می‌توانند شامل مخلوطی از آلودگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی باشند. همچنین فاضلاب شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سمی است.

فلزات سنگین با توجه به ثبات شیمیایی، تجزیه‌پذیری ضعیف و داشتن قدرت تجمع زیستی در بدن موجودات زنده به سرعت تبدیل به آلاینده‌های سمی می‌شوند و متأسفانه در زنجیره غذایی مردم قرار می گیرد و این معضل تهدید بزرگی برای جان شهروندان خوزستانی است.
با وجود هشدارهای مرکز بهداشت و کارشناسان متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بحران ورود فاضلاب به مزارع به دیگر دغدغه های کارشناسان و مسئولان افزوده شد.

در نتیجه اگر امنیت غذایی را از یک جامعه بگیرید، دیگر هیچ نوع امنیتی نمی‌تواند جایگزین آن شود؛ اگر به سلامت مواد غذایی و خوراکی روزانه خود اطمینان نداشته باشیم، همین حس ناامنی روی همه فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارد.
 معاوی یکی از کشاورزان  می گوید: در دنیای امروزه در هر کشور، صنعت و یا شغلی اگر سازمان بالادستی ضعیف باشد، بدون شک این ضعف به شاخه های کوچکتر نیز سرایت می کند.

وی ادامه می دهد: هیچ کسی به از دست دادن شغل خود علاقه ندارد و در عین حال نیز حاضر نیست به دیگران آسیب یا ضرری برساند.

انهدام اراضی کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شوند

این کشاور بیان می کند: زمان آبیاری اراضی بوی بد آب را می توان حس کرد؛ همچنین رنگی که زمین و محصول به خود گرفته کاملا قابل مشاهده است در حالی که کشاورز باید اجبارا برای زنده ماند خود و محصولش از این آب آلوده استفاده کند چون راه دیگری ندارد.

معاوی اضافه می کند: وقتی با بی برنامگی مدیران کشاورز آبی برای زمین خود ندارد و در عین حال هیچ معوض کشتی توسط دولت پرداخت نمی شود، کشاورز هم در تنگنا قرار گرفته و اراضی خود را با هر آب آلوده ای هم که شده آبیاری می کند.
وی یادآور می شود: آبیاری با آب شیرین زلال و جاری محصول را چند برابر و پربارتر می کند ولی وقتی آبی برای زندگی نباشد، کشاورز به ناچار باید با هر نوع آب بی کیفیتی اراضی خود را آبیاری کند.

این کشاورز با اشاره به اینکه مشکل اصلی رودخانه کارون است، گلایه می کند: کارون تأمین کننده آب چند شهر و حتی کشور هست در حالی که اراضی کشاورزی تحت محدوده این رودخانه به خوبی پوشش داده نمی شود.

معاوی ادامه می دهد: امروز کارون به لجنزاری تبدیل شده که چراغ قرمز سفره غذایی مردم را روشن کرده است؛ اگر برای ورود آلودگی های بسیار از جمله فاضلاب های شهری، پسماند و فاضلاب بیمارستان ها چاره اندیشی نشود، مشکلات زیادی از نظر بهداشتی برای مردم ایجاد می کند.

شکراله سلمان زاده با اشاره به تشدید خطرات بهداشتی فاضلاب های شهری در ایام کم آبی اظهار می کند: اکنون در زمان فصل بیماری وبا هستیم و فاضلاب شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سمی شامل مخلوطی از آلودگی شیمیایی است که بزرگترین تهدید برای جان مردم محسوب می شود؛ در این میان با همکاری جهاد کشاورزی بازدیدهای میدانی بسیاری انجام و برخورد تند هم می شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان می افزاید: فاضلاب خام دارای مقادیر متنوعی از عوامل بیماری زای انسانی مثل عوامل باکتریایی شامل ویبریوکلرا، سالمونلا تیفی، باسیل سیاه زخم، شیگیلا و عوامل ویروسی نظیر انواعی از هپاتیت های نوع A و E، عوامل تک یاخته ای مثل آمیب، ژیاردیا و تخم انگل هایی نظیر کرم شلاقی و آسکاریس است.

وی خبر می دهد: لجن فاضلاب مصرف شده باعث ایجاد بیماری می شود که از شایع ترین آنها می توان به اسهال، سرطان و کرم شلاقی اشاره کرد.

سلمان زاده توصیه می کند: از مردم انتظار داریم تا گزارش های مشاهده شده در این زمینه را حتما به سامانه ۱۹۰ اطلاع و در عین حال سبزیجات را بعد از سالم سازی مصرف کنند؛ برای سالم سازی باید آنها را در آب خیس و پس از گرفتن گل و لای موجود آنها را با مایع شستشو دهند.

وی عنوان می کند: در شهرهای مختلف از جمله کارون، باغملک و حمیدیه مشاهده می شود که آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب صورت می گیرد؛ به تمام مراکز و خانه های بهداشت اطلاع دادیم تا موارد این چنینی را در اسرع وقت گزارش کنند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به پیگیری های قضایی در این زمینه گفت: چندین بار مزارع کشاورزی منهدم و کاملا شخم زدیم و برخورد قضایی صورت گرفته ولی متأسفانه همیشه خطر آن وجود دارد؛ کسانی هستند که در خفا این کار را انجام و از مردم انتظار داریم تا موارد این چنینی را گزارش دهند.

فرهاد صفدری(رییس بهداشت) می گوید: در بحث آبیاری فاضلاب متأسفانه استان خوزستان درگیر خشکسالی است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی اضافه می کند: باید برای شناسایی دقیق اراضی کشاورزی که احتمال آبیاری شدن آنها از پسماندهای فاضلاب وجود دارد، مداخله و مشکلات آن را حل کنیم؛ انجام این کار مشارکت همه جانبه را می طلبد که اخیرا در جلسه ستاد خشکسالی اداره کل مدیریت بحران مصوبه‌ای مطرح شد تا جهاد کشاورزی، محیط زیست و بهداشت کارگروهی تشکیل و نسبت به انجام مداخلات لازم در این خصوص اقدام کنند.

انهدام اراضی کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شوند

اولین موردی که تحت عنوان آبیاری مزارع با فاضلاب در استان مطرح است، اختلاط موانع آب با پساب های فاضلاب و در واقع تشکیل یک آب مخلوطی از کانال آب های سطحی، روان آب‌ها و فاضلاب است که با آن آبیاری می شود.

تأکید می کند: باید استانداردهای این پساب‌ها را از نظر زیست محیطی برای آبیاری ایجاد و با نظارت ویژه جهاد کشاورزی و خود محیط زیست در صورت تأیید استانداردها و شاص ها برای آبیاری مورد استفاده قرار بگیرد.

با بیان اینکه در برخی از نقاط استان اختلاط فاضلاب و آب را داریم، خبر می داد: در حمیدیه رودخانه‌ای جاریست و زهکش ها و کانال هایی که از این منشأ به سمت اراضی کشاورزی خوب این رودخانه سرازیر می شود، در بخشی از نقاط فاضلاب شهرستان کاملا غیرعمدی وارد اراضی شده که نظارت ویژه‌ای را می‌طلبد.
با اشاره به لزوم نظارت ویژه به آبیاری اراضی کاشت صفی جات و سبزیجات می گوید: در بخشی از اراضی کشاورزی حوزه شهری اهواز انحراف پساب های فاضلاب انجام شده که اقدام قابل تحسینی است.
با اشاره به معرفی متولیان اراضی(افرادی که محصولات را با فاضلاب آبیاری می کنند) به حوزه قضایی اظهار می کند: با توجه به سوابق طغیان های بزرگ بیماری های روده ای در خوزستان یکی از اقدامات اساسی و اصلی بهداشت مداخله و نظارت بر آبیاری اراضی کشاورزی است.

بیان می کند: در برخی از شهرستان ها از جمله باغملک و شرق اهواز مواردی را از طریق پیگیری قضایی دنبال و پرونده های اراضی کشاورزی را در دستور کار مراکز بهداشتی قرار دادیم.

عنوان می کند: پیگیری قضایی را همراه با اقدامات بین بخشی انجام و به صورت مستمر کارگروهی متشکل از بهداشت، جهاد کشاورزی و محیط زیست از اراضی کشاورزی و شرایط آبیاری آنها بازدید می‌کنند که در صورت مشاهده آبیاری اراضی با پساب های فاضلاب مداخلات میدانی را انجام می دهیم.

در پایان با تأکید بر لزوم تشدید نظارت ها می گوید: با توجه به قرار داشتن در فصل کشت و درگیری استان با کم‌آبی و بی‌آبی به یک برنامه عملی تعریف شده و تقویت همکاری های بین بخشی در تمامی شهرستان ها نیاز داریم.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  عرضه ۲۳۳ هزار تن گوشت انواع طیور در اسفند ۱۴۰۲
  چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  ۸۵ زائر گیلانی حج عمره به سرزمین وحی اعزام شدند
  تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده های خاص مدارس است
  نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران
  چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم
  فرزین به عربستان رفت
  مراسم افتتاحیه طرح بزرگ حامیم برگزار شد
  رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال بیمه شده از امروز
  گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم باز شد
  پیشرفت ۳۴درصدی پروژه های طرح میثاق رشت
  بهسازی و آسفالت راه روستای کتیک لاهیجان به طول ۷۰۰ متر
  معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و زنجیره ارزش صنایع‌دستی گیلان در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  دولت مانع ورود چای سنواتی به بازار شود
  موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  انتخابات ۱۴۰۲ توسط ۷۵ هزار نفر عوامل اجرایی استان تهران برگزار شد
  توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهر میبد
  چادرملو اردکان در جمع هشت تیم پایانی جام حذفی
  اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج و به روی مردم و جوانان شهر باز شود
  حضور بندر خشک پیشگامان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو
  بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  مسلمان شدن سرمربی پرتغالی سپاهان
  کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار