صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 09:45   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  هشدار سخنگوی صنعت برق به پرمصرف ها
  عملیات «وعده صادق» صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
  مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  نقش حروف الفبا در نمرات دانش‌آموزان
  نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  اعزام ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی
  لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟
  کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند
  ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر لرستان پرداخت شد
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26364صفحه نخست » آخرین اخبار یکشنبه، 26 خرداد 1392 - 23:22
بلوار پاسداران اهواز برای هشتمین بار نشست کرد/ مدیرعامل مترو: نگران نباشید
  

پس از نشست‌های مکرر در منطقه دروازه، این بار نشست‌ها به عقب‌تر رفته و روبروی ترمینال اهواز – شوشتر در ابعاد بزرگی آسفالت این بلوار بازهم نشست کرد به گونه‌ای که روز گذشته آسفالت برای هشتمین‌بار در بلوار پاسداران نشست کرد.به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان‌های فرودگاه و چهار شیر (شهید بندر) در ماه‌های گذشته چند بار نشست و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده بود.

برای نخستین‌بار مهرماه سال گذشته دو نقطه از آسفالت دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومین مرتبه نیز یکم دی‌ماه 91 این اتفاق تکرار شد. این بار و پس از آخرین نشست‌های آسفالت در منطقه دروازه، هم اکنون چند روزی است که آسفالت روبروی ترمینال شوشتر نیز در ابعاد بزرگتری نشست کرده است.

پیش از این چنین به نظر می‌رسید که با پیشرفت ایستگاه های مترو، نشست‌ها نیز در همان محل اتفاق می‌افتد اما نشست روبروی ترمینال شوشتر این فرضیه را خنثی کرد. حال چنین به نظر می‌رسد که احتمال نشست‌های بیشتر در مسیرهایی که در گذشته نشست کرده بودند همچون میدان‌های چهار شیر و سه راه فرودگاه نیز وجود داشته باشد.

همزمان با از سرگیری کار در کارگاه‌های متروی اهواز، نشست‌های آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفته‌رفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد و این بار بخشی از آسفالت در منطقه زیتون کارگری، روبروی ترمینال اهواز - شوشتر نشست کرد.

گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه‌های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه‌های تونل‌زنی (TBM) در فاصله 300 متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته، این مسئله علاوه بر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره رو عبور می‌کند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می‌دهد.

به گزارش مهر، کارشناسان این نشست‌ها را مرتبط با جنس زمین اهواز و عملیات حفاری در این بافتها می‌دانند.

هشدار به پیمانکار قطار شهری

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره اظهار کرد: انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسه‌ای است همچنین آب‌های تحت‌الارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.

علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی می‌شود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.

عالیپور با بیان اینکه پیش از این نیز هشدارهایی به پیمانکار قطار شهری داده شد، افزود: قبلا مکاتباتی با پیمانکار قطار شهری انجام دادیم و از آنها خواستیم که تبعات این نشستها را در نظر داشته باشند.

وی همچنین گفت: از پیمانکار خواسته شد تا پیش بینی موارد ایمنی کارکنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ایجاد مشکل مسئولیتش با این پیمانکار است.

فروچاله‌ها

فرورفتگی‌های قیفی شکل در زمین‌های آهکی که در اثر حل شدن سنگ‌های مزبور و فروریختن سقف ایجاد می‌شوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را "دولین" می‌نامند؛ اما مهندسان آنها را "فروچال یا سینک هول" می‌خوانند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشست‌های آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.

وی افزود: این تونل‌ها همچون زهکش عمل می‌کنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد می‌کند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان فرودگاه در ماه های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده بود.برای نخستین بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومین مرتبه نیز اول دی ماه این اتفاق تکرار شد که بار چهارم آن نیز در روزهای اخیر در نزدیکی ضلع شمالی میدان شهید بندر(چهارشیر) زمین نشست کرد.

گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه های تونل‌زنی (TBM) در فاصله 300 متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته که این اتفاق تکرار می شود و اخیرا تا منطقه دروازه نیز کشیده شد.

این مسئله علاوه‌بر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره رو عبور می‌کند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می دهد

علی یکی از رانندگان تاکسی خط چهارشیر به چهار راه نادری است. او در این باره می‌گوید: احساس می‌کنم دارم با جونم بازی می‌کنم وقتی که از روی این آسفالت‌ها عبور می‌کنم.

این راننده افزود: نشست اخیر روبروی ترمینال شوشتر بسیار خطرناک است به طوری که شب ها برای بسیاری از رانندگانی که در این منطقه کمتر تردد می کنند ایجاد اخلال کرده است.

وی همچنین می گوید: بارها بسیاری از رانندگان نزدیک بوده که با این چاله برخورد کنند.

نگران ریزش‌‌ها نباشید

اما مدیرعامل قطار شهری اهواز پیش از این در این باره اهواز ‌اظهار کرده بود: جنس زمین اهواز و ماسه ای بودن زمین در بعضی نقاط همچنین کاهش فشار باعث بیرون زدگی ماسه و آب و نشست زمین در فاصله حدود 40 متری محل حفاری می‌شود. تاکنون چند بار این اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاه‌های TBM تحت فشار نبود تمام مسیر دچار نشست می شد.

عباس هلاکویی تنها راه پیشگیری از این نشستها را تزریق بتن در محل بافتهای ماسه ای دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد که بتن مانع حرکت دستگاه حفار شود، به همین دلیل این راهکار عملی نیست.

پیش از این هلاکویی درباره نشستها گفته بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید به اطلاع شهروندان برسانیم که در هر ایستگاه که دستگاه حفاری TBMشروع به کار می کند، این اتفاق صورت می گیرد.

وی توضیح داد: دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری تونل های مترو) در شرایط تحت فشار کار می کند یعنی برای کار در ایستگاه نیاز هست که قسمتی از فضای مسیر حرکت و کار آن در داخل ایستگاه (زیر زمین) از خاک و گل و لای تخلیه شود تا در مرحله بعد به دلیل فشار ناشی از کار آن به بیرون فوران نکند و علت نشست حدود نیم متری آسفالت بخشی از مسیر فلکه فرودگاه همین تخلیه خاک و گل و لای زیر لایه آسفالت سطحی است.

هلاکویی عنوان کرد: این فرایند کاری در هر ایستگاه که دستگاه تی بی ام وارد می‌‌شود اجرا می‌شود و از قبل تمهیدات لازم برای آن صورت می گیرد و جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات زمین شناسی پیش بینی شده در ایستگاه های نفت و چهار شیر،‌ حادثه نشست زمین تکرار شود، اما جای نگرانی نیست و تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطر برای عابران انجام می‌ گیرد.

هلاکویی با بیان اینکه این اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ می دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبکه برق شهری احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بین می‌برد اما وقفه در ایستگاه ها اجتناب ناپذیر است.

پیش از نشست آسفالت در منطقه دروازه شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه بودیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.

با توجه به گفته‌های مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می‌دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگی بودید و یک مرتبه جلوی خودرویتان فرو رفتگی قیفی شکل ایجاد شد، اصلا تعجب نکنید چون این طبیعت کار است!

 

اخبار مرتبط:

آسفالت در بخشی از میدان چهارشیر اهواز نشست کرد


ریزش آسفالت در محدوده بلوار پاسداران اهواز+عکس

انتقاد شدید اللحن نماینده مردم اهواز از عملکرد شهرداری اهواز

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز
  عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان
  روز‌های خوب تولید در نیشکر هفت تپه
  بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور
  هدف قرار دادنیک کشتی اسرائیلی در خلیج عدن
  مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید
  آمادگی ایران برای تامین انرژی پایدار منطقه با وجود تحریم‌های ظالمانه
  منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  اعمال افزایش نرخ تعرفه نظام مهندسی از امسال
  ۷ دلیل که باید انار بخورید
  در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  ۸۰ بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد
  نگاه ما به موضوع حجاب و عفاف هرگز امنیتی و انتظامی نیست
  شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  اسلامشهر بیشترین نذورات برای عتبات عالیات در استان تهران را دارد
  امدادرسانی به حادثه دیدگان آبگرفتگی گلستان به ۱۹۶ نفر رسید
  ۲۱ هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند
  طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  صدور اسناد مالکیت برای ۴ میلیون مترمربع از اراضی ملی شهر مهاجران
  صادرات ۵ هزار تن مرغ به عراق در روزهای آینده
  واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  ۸۶ درصد متقاضیان، وام ازدواج دریافت کردند
  صید ماهی مرکب در استان بوشهر ممنوع شد
  وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها
  رتبه افسردگی در کشور
  فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی مهارت تیراندازی را فرا گرفتند
  ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر لرستان پرداخت شد
  اعزام ۱۵۰۰ عمره‌گزار به خانه خدا در ۳ روز
  وزیر آموزش و پرورش: ۱۰ امتیاز ویژه به رتبه‌بندی دانشجومعلمانِ مدرس تعلق گرفت
  بازار سیاه تایر از بین می رود
  نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد
  ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  تداوم پنجشنبه های مهربانی با کمک یکی از کارمندان زندان یزد
  ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  رونمایی از نخستین دستگاه ((HPGR)) پروژه بار برگشتی شرکت سنگ آهن مرکزی
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار