صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 23:23   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  مدیریت بحران خوزستان بحران سازاست
  افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نتیجه تفکیک نکردن زباله است
  استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  ۳۵ عنوان برنامه در هفته بزرگداشت مقام معلم در یزد برگزار می شود
  ۱۱۱۱دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان شمالی تعیین تکلیف شدند
  همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  شرایط نامطلوب مؤلفه‌های تغییر اقلیم در ایران
  حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  ایجاد ۱۱۰۰ فرصت شغلی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی از سوی دانش‌بنیان‌ها
  تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  حضور شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  آغاز به کار ادارات اهواز، کارون و باوی از ساعت 9
  آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30154صفحه نخست » اخبار ویژهچهارشنبه، 1 آبان 1392 - 03:28
وضعیت درمانی تامین اجتماعی خوزستان/ چوب‌لای چرخ بیماران یا چرخ توسعه درمان
درمان همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم کشور ما به ویژه در مناطق محروم است اما مشکل در اینجاست که برخی بیمارستان‌هایی که طرف قراردادشان تامین اجتماعی است تجهیزات خوب و مطلوبی ندارند و این امر بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.
  

وضعیت بیمه درمانی تامین اجتماعی و خدماتی که در این خصوص به بیماران ارائه می‌شود در خوزستان با فراز و نشیب‌هایی همراه است.
 درمان همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم کشور ما به ویژه در مناطق محروم است. اما در این خصوص مسئولان با ایجاد راهکارهایی مختلف در راستای روان‌سازی مشکلات درمانی اقدامات متفاوتی را ارائه می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به گنجاندن بیمه‌های درمانی در شکل و عناوین مختلف در دل سازمان‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و ... اشاره کرد.

این وضعیت در شهرهای استان با نقاط قوت و ضعف‌هایی همراه است. مناطقی که به دلیل عدم برخورداری از بیمارستان و درمانگاه‌هایی مناسب هنوز تجهیزات کافی برای درمان ندارند چه برسد به اینکه قرارداد با تامین اجتماعی و یا سایر بیمه‌ها داشته باشند.

همین امر مردم شهرها و روستاهای استان خوزستان را در مواردی با مشکلاتی بسیار بزرگ مواجه می‌کند تا جایی که تعداد کثیری از بیماران به دلیل عدم تامین هزینه‌های درمانی و یا در مضیقه بودن برای پرداخت هزینه‌های گزاف درمان از درمان سر باز می‌زنند و چه بسا به قیمت از دست دادن جانشان تمام می‌شود.

در این زمینه با مسئولان بهداشت و درمان شهرهای مختلف استان در خصوص وضعیت بیمه درمانی تامین اجتماعی و خدماتی که در این خصوص به بیماران ارائه می‌شود گفت‌گوهایی انجام داده‌ایم که به طور مفصل در زیر به آن پرداخته شده است.

بخش بهداشت و درمان شهرستان‌های جنوبی استان خوزستان که همگی زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان اداره می‌شوند در این زمینه درددل‌هایی برای گفتن دارند.

*خدمات درمانی تامین اجتماعی ضعیف است

قائم مقام و معاون درمان و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته و همه اقداماتی که از سوی مسئولان در این زمینه انجام شده است در مجموع باید گفت خدمات تامین اجتماعی در مجموعه زیر پوشش این دانشکده ضعیف است.

نصرالله حسونی بحرینی اضافه کرد: البته هر چیزی که بیمه تامین اجتماعی آن را تائید می‌کند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که با این سازمان قرار دارند به اجرا در می‌آید و در این زمینه هیچ کوتاهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: اما مشکل در اینجاست که برخی بیمارستان‌هایی که طرف قراردادشان تامین اجتماعی است تجهیزات خوب و مطلوبی ندارند و این امر بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

قائم مقام و معاون درمان و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: برخی بخش‌های درمانی را نیز بیمه تقبل نمی‌کند مثلا اندوسکوپی را برخی بیمه‌ها قبول نمی‌کنند و باید با هزینه آزاد درمانی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان شرکت نفت آبادان نیز که تقریبا غیردانشگاهی است هم با بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و خدماتی در این زمینه به بیماران خود ارائه می‌دهد.

حسونی بحرینی افزود: البته بیمارستان شرکت نفت با بیمه خدمات درمانی نیز قرارداد دارد و در این زمینه نیز خدمت‌رسانی درمانی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان آبادان، 17 شهریور نام دارد گفت: در این خصوص تمام تلاش پزشکان و مجموعه کادر پزشکی، خدمت به بیماران است اما در بخش‌هایی این بیمارستان با کم و کاستی‌هایی نیز مواجه است.

*کیفیت مطلوب اما تنوع در ارائه خدمات کم است

قائم مقام و معاون درمان و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: البته باید گفت کیفیت خدمت رسانی در این بیمارستان بسیار مطلوب است اما تنوع کم در ارائه خدمات، مهمترین مشکلی بوده که باید به آن هرچه بیشتر پرداخت.

وی بیان کرد: در این زمینه نیز در نظر داریم بیمارستان تامین اجتماعی جدیدی را در سطح شهرستان راه‌اندازی کنیم که البته احداث و روند تکمیل این بیمارستان نیازمند زمان است.

حسونی بحرینی با اشاره به کمبودهای تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان آبادان، اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان 17 شهریور باید به اتاق عمل، تعداد بیشتر جراحان، سی.تی.اسکن، آی.سی.یو و بخش‌های این چنینی در وسعت بیشتر فعال‌ شود که در این صورت مشکلات مردم به حداقل کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه البته نیاز درمان افراد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی در این شهرستان با وجود تنها بیمارستان طرف قرارداد این سازمان برطرف می‌شود گفت: در این زمینه بیماران با کمبودی مواجه نیستند و مطمئنا با تجهیز سایر بخش‌های بیمارستان 17 شهریور می‌توان وضعیت خدمت‌رسانی مطلوب‌تری در منطقه ایجاد کرد.

قائم مقام و معاون درمان و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در ادامه افزود: برای رفع مشکلات بیمارستان 17 شهریور نیز مکاتبه و رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی استان انجام داده‌ایم که البته در این خصوص قول مساعدت و همکاری نیز به ما داده شده و مقرر است برای راه‌اندازی بخش‌های سی.سی.یو و آی.سی.یو همکاری مطلوبی شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه اعتبارات لازم نیز مهیا شده است و مشکلی وجود ندارد.

حسونی بحرینی همچنین با اشاره به شهرستان‌های جنوبی استان عنوان کرد: در ماهشهر نیز بیمارستان بسیار شیک و در خور شان تامین اجتماعی احداث و راه‌اندازی شده است که البته همچنان نیازمند تجهیزات است و امید می‌رود در این زمینه مسئولان توجه خاص‌تری به این بیمارستان داشته باشند.

وی ادامه داد: رابطه دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان با سازمان تامین اجتماعی بسیار خوب و تنگاتنگ است البته این سازمان نیز برای خدمت‌رسانی مضاعف با مشکلاتی روبه رو شده است و معذوریات و محدودیت‌هایی دارد که در شرایط کنونی کشور وظیفه همه دستگاه‌هاست که به کمک هم بیایند و کارها را با فضای همدلی به پیش ببرند.

*لزوم تقبل تعرفه بخش خصوصی درمان توسط بیمه‌ها

قائم مقام و معاون درمان و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه اگر بیمه‌ها، تعرفه خصوصی بخش درمانی را نیز زیرپوشش قرار دهد فشار هزینه‌های درمانی به مردم بسیار کمتر از وضعیت کنونی خواهد بود تصریح کرد: اگر بیمه‌ها تعرفه بخش خصوصی را نیز تقبل کنند از هزینه‌های درمان بر دوش بیماران بسیار کاسته خواهد شد.

حسونی بحرینی افزود: در حال حاضر نیروهای مسلح تعرفه‌های بخش خصوصی درمان را قبول کرده‌اند اما خدمات درمانی و تامین اجتماعی همچنان آن را نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به نقش طرح پزشک خانواده در تعیین وضعیت بیمه‌ها خاطرنشان کرد: اگر طرح پزشک خانواده در استان اجرایی شود مطمئنا وضعیت درمان متفاوت‌تر خواهد بود و بیماران برای تامین هزینه‌های درمانی و حوزه سلامت با مشکلی مواجه نیستند.

حسونی بحرینی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی آبادان به عنوان متولی امر سلامت در شهرستان‌های جنوبی استان خوزستان در شرایط کنونی از سازمان متولی چون تامین اجتماعی انتظار دارد هر چه بیشتر در راستای حمایت بخش بهداشت و درمان توجه داشته باشد و وضعیت پررنگ‌تری را در خدمت رسانی به بیماران رقم بزند.

*هندیجان بیمارستان تامین اجتماعی ندارد

مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: این منطقه بیمارستان مجزا و خاصی برای تامین اجتماعی ندارد.

محسن زارع‌زاده افزود: هندیجان تنها یک بیمارستان دارد و آن نیز در بسیاری از بخش‌ها با کمبود و کاستی مواجه است.

وی با بیان اینکه بیمارستان هندیجان در بخش‌های عمومی خدمت‌رسانی قابل قبول‌تری نسبت به بخش تخصصی دارد گفت: تا چند ماه آینده با جذب چندین پزشک متخصص مشکل و کمبودهای بیمارستانی در شهرستان مرتفع می‌شود و مشکلات درمان بیماران به حداقل خواهد رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان تصریح کرد: در هر 24 ساعت تعداد مراجعات مردمی به بیمارستان این شهرستان بین 120 تا 150 نفر است که برای خدمت رسانی به آنها و به ویژه آن دسته که بیمه درمانی تامین اجتماعی دارند با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مراکز روستایی نیز مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند و آنهایی که دفترچه روستایی دارند می‌توانند به راحتی از خدمات رایگان و مطلوب آن بهره‌مند شوند که تعداد این افراد در شهرستان هندیجان بسیار زیاد است.

زارع‌زاده ادامه داد: درمانگاه شماره یک و دو این شهرستان نیز در دو نوبت صبح و عصر بیماران را ویزیت می‌کند و با همه این امکانات جز در مواردی خاص و تخصصی بیمار به بیمارستان‌های شهرهای مجاور انتقال داده خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در این شهرستان عنوان کرد: اگر این طرح اجرا شود دیگر بیماران مشکلی برای تامین هزینه‌های درمان نخواهند داشت زیرا بیمه بخش عمده آن را می‌پذیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان اضافه کرد: هنوز هیچ دستورالعملی در راستای اجرای این طرح از سوی استان اعلام نشده است و ما با فراهم کردن همه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح، آماده و مهیا به انتظار نشسته‌ایم.

وی بیان کرد: فعلا اجرای طرح پزشک خانواده متوقف شده است و شاهد هیچ حرکت مثبتی در این زمینه نیستیم.

*مشمولین تامین اجتماعی شامل هیچ قانون خاص دیگری نیستند

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: تامین اجتماعی استان متشکل از 34 شعبه ارائه دهنده سرویس در سطح شهرستان‌های مختلف است از این تعداد چهار شعبه اقماری داریم، چهار کارگزاری و یک ستاد اداره کل که در مجموع 43 واحد ارائه دهنده سرویس به مردم داریم.

علی ترکاشوند با بیان اینکه شعب ما که شعب مادر محسوب می‌شوند همه خدمات را یکسان ارائه می‌دهند افزود: برقراری مستمری، برقراری بیمه بیکاری، ارائه هزینه‌های درمانی و تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت و همچنین دریافت لیست، صدور فیش و بیمه اختیاری و هر نوع خدمتی که در قانون از آن یاد شده است در شعب 34 گانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در کارگزاری‌ها که در واقع بخش خصوصی محسوب می‌شوند و کار به آنها واگذار شده است بخشی از این خدمات از طریق این واحدها به بیمه‌شدگان ارائه سرویس می‌شود.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: مشمولین تامین اجتماعی کسانی هستند که کار می‌کنند و در ازای کارشان مزد می‌گیرند و مشمول هیچ قانون خاص دیگری نیستند نیروهای مسلح، بانک‌ها، استخدام‌های کشوری و ... این دسته از اشخاص مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند به علاوه کارفرمایانی که می‌توانند با انعقاد قراردادهای اختیاری جزو مشاغل آزاد محسوب شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی تامین اجتماعی عنوان کرد: مشکلات همه جا هست و مختص به تامین اجتماعی نیست و نخواهد بود.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: مشکل در واقع بحث گردش مالی کارگاه‌ها است اگر کارگاه‌ها وضعیت مالی مناسبی داشته باشند طبیعتا وضعیت ما در ارتباط با وصول حق بیمه کمتر از مشکلات کنونی است.

وی در پایان گفت: برخی کارگاه‌ها دچار مشکلات اقتصادی هستند و همین امر آنها را در پرداخت دیونشان با مشکل روبه رو می‌کند.

امید است با توجه مضاعف مسئولان تامین اجتماعی و اجرای سریع‌تر طرح بلاتکلیف پزشک خانواده در استان خوزستان بتوان باری از مشکلات بهداشت و درمان و هزینه‌های جانبی آن را کاهش داد و فراز و نشیب‌های پیش‌روی بیمارستان‌ها را مسطح کرد.

..................

مریم خبازی

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  "قاچاق" چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ
  رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  پیام تبریک رئیس پلیس فتا استان خوزستان به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر
  منشور مشاوره خانواده به تدوین نهایی رسید
  مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  سرانه مصرف برق صنایع بالاتر از متوسط جهانی است
  رییس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی برای فصل پاییز
  بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی در استان
  تئاتر در کاهش مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد
  برگزاری اولین نمایشگاه نقاشی خط و کالیگرافی هنرجویان هنرستان هنر و اندیشه در اردکان
  همایش ملی نمک در آران و بیدگل برگزار می شود
  همایش ملی نمک در آران و بیدگل برگزار می شود
  ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  برگزارى جلسه وبینارى کنترل پروژه نصب و راه اندازى اولین سامانه رادارى بومى کشور در فرودگاه آبادان
  پروژه محوطه سازی ترمینال های فرودگاه آبادان آغاز شد
  «دختران حاج قاسم» فرماندهان جنگ نرم و جهاد تبیین هستند
  برگزاری مانور آمادگی نیروهای عملیاتی و تجهیزات کردستان در طول سال
  خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی ایلام
  دوره «هم‌صدا در دادرس» به میزبانی زنجان پایان یافت
  زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  ۳۱۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز آب در مازندران شناسایی شد
  خواستار مساعدت بابت حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان ها شد
  دهقانی اشکذری: برخورد غیر منطقی با تحصن کنندگان دانشگاه کلمبیا، این حرکت را جهانی کرده است
  افزایش احتمال بروز تب کریمه کنگو در استان یزد
  حضور شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  تنهایی موجب کاهش طول عمر بازماندگان سرطان می شود
  تفاوت ابتلا به سرطان در کودکان ایران و اروپا
  پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  همدلی همه نهادهای دست اندرکار، موجب گازرسانی گسترده به روستاهای تالش شده است
  اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد عابرین و موتورسواران در 50 روستای گیلان
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار